Dag 13

10 februari 2014

Dag 13

Om 09:00 uur (08:00 uur Ned. tijd) worden wij gehaald door Joepie voor een wijn tourtje.

Eerst rijden wij naar Fairview wij zijn daar rond 10:00 uur terwijl wij nog tandpasta smaak in onze mond hebben moeten wij wijn gaan proeven.
Na er drie  te hebben geproefd stoppen wij ermee, we vinden ze niet lekker en het is echt te vroeg.
Wij kunnen ook nog kaas proeven, we nemen een paar blokjes en kijken nog even rond wat voor kazen en broden ze hebben.
De omgeving is erg mooi, dus wij lopen nog even rond.
Verder op staat een torentje met een soort wentel trap  aan de buitenkant.
Hier verblijven geiten, in eerste instantie is er geen geit te bekennen, maar als wij naar de andere kant lopen zien wij bovenin een geit liggen. Het is net de Efteling.
In de toren achter de geit zien wij een groot gewei, dat is duidelijk het mannetje, helaas krijgen wij deze niet helemaal goed te zien.
Van de geitenmelk wordt hier kaas gemaakt…

Wij rijden door naar de volgende plaats Paarl, hier krijgen wij te zien hoe het wijnproces werkt.
Omdat wij iets eerder zijn en ze nog niet open zijn, besluiten wij naar het winkelcentrum te gaan van dit stadje.
Terwijl Sien een kledingzaak induikt, lopen Ruben, Misha en Ramona verder.
Verder op in een andere winkel komt Ruben een leuke zwembroek tegen van
200,- rand (ongeveer € 14,- ).
Ramona zegt “Die krijg je van ons”.
Bij de kassa aangekomen blijkt de zwembroek 50,- rand (ongeveer € 3,50) te zijn, Ruben zegt lachend “Nou dat is lekker geven ze een cadeautje, kost het ze maar 3,50”.

Na heel even Sien te hebben gezocht in kledingwinkels, gaan wij terug naar de wijnmakerij “KWV” (Koöperatieve Wijnbouwers Vereniging).
Dit bedrijf bestaat sinds 1918, ze maken witte-/rode wijnen, port, brandy en nog een paar likeuren.
Wij krijgen de geschiedenis te zien van de Zuid Afrikaanse wijn, 02 februari 1659 hadden ze de eerste wijn gemaakt.
De geschiedenis hebben ze op grote wijnvaten in hout afgebeeld, erg mooi gedaan.
Na de rondleiding gaan wij natuurlijk weer wijnen proeven, we doen nu wel mee, de wijnen zijn op zich wel lekker, maar de port wint.
Ramona vind het zo lekker dat ze zelfs het glaasje van Sien krijgt.
Wij krijgen nog brandy te proeven, Ramona en Sien haken af, alleen eraan ruiken gaat je neus van open staan.

Hierna rijden wij naar het plaatsje Franschhoek, hier gaan wij lunchen bij restaurant “La petit Ferme”.
Misha had dit ook al van mensen gehoord die in Zuid Afrika hebben gewoond, we zijn benieuwd.
Het is een  erg mooi restaurant, met een mooie tuin.
Helaas is er geen plek meer om buiten te zitten, dat was al volgeboekt  in september 2013.
Dit is een top restaurant, we zitten heerlijk te eten.
Het ligt jammer genoeg 75 km van Kaapstad anders zouden wij zeker hier nog een keer gaan eten.
Na het eten wandelen wij nog even in de tuin.
Wij komen er achter dat hier bavianen zouden moeten zijn, maar alweer zien wij geen één baviaan.
Bij Kaap de Goede Hoop hoort het normaal ook te stikken van de bavianen, maar toen wij er waren, was er geen baviaan te bekennen.
Joepie verteld ons dat hij de dag ervoor allemaal bavianen had gezien…helaas vandaag geen aap te bekennen.

In het dorpje Franschhoek (oudste dorpje van Zuid Afrika) stoppen wij even om rond te lopen, leuke winkeltjes zijn hier.
Sien koopt nog een paar beeldjes en Ruben wat kleding.
Hierna rijden wij via Stellenbosch terug naar Kaapstad

Na even lekker te hebben gerust, doen wij nog een drankje in het hotel.
Wij hebben tijdens taxiritten schuin achter het hotel een leuk restaurant gezien en lopen daar heen.
Een soort Engelse pub met nog een heel restaurant gedeelte er achter.
Het is erg leuk en lekker.
Na het eten wandelen wij rustig terug naar het hotel.

1. Ans Haije:
    10 februari 2014
    Lekker toch, een glaasje wijn op z'n tijd? Enjoy, hoop dat jullie nog een paar super dagen hebben! Xxxx
  2. Yvonne K:
    12 februari 2014
    is Ruben zo afgevallen daar dat hij nw kleren nodig heeft of is z'n koffer verkeerd gepakt?
    Houdt zelf echt wel van een glaasje maar smorgens om 10.00
    uur is toch ietwat "to much" ;-)